Kas yapan ürünler testis kanseri mi yapıyor?

Başhekim Op. Dr. Ömer Fatih Çelik'ten kas yapmak için kreatin veya androstenodion kullanan gençlere kritik uyarı.

Kas yapan ürünler testis kanseri mi yapıyor?
- A +

 


Trabzon Özel İmperial Hastanesi üroloji uzmanı Başhekim Op. Dr. Ömer Fatih Çelik, yapılan araştırmalar sonucu kreatin veya androstenodion içeren kas yapıcı ürünlerin erkeklerde testis kanserini yüzde 65 oranında arttırdığının tespit edildiğini söyledi.  
 
  Söz konusu ürünleri kullanan özellikle 25 yaş öncesi kişilerde riskin çok daha yüksek olduğunu hatırlatan Dr.Çelik, “British Journal of Cancer isimli dergide yayımlanan bir vaka kontrollü araştırmaya göre kreatin veya androstenodion içeren kas yapıcı ürünlerin erkeklerde testis kanserini yüzde 65 oranında arttırdığı tespit edilmiştir. Bu ürünleri uzun süre kullanan ve özellikle 25 yaş öncesi kişilerde bu risk çok daha yüksektir. Dünyada halk sağlığı ile ilgilenen epidemiyoloji profesörlerinin dikkat çektiği durum ise, gençlerde bu tür ürünlerin kullanımının gün geçtikçe sayılarının arttığı yönündedir. Dünyada bu ürünleri kullanan gençlerin oranları konusunda kesin bir bilgi bilinmemede milyarlarca dolarlık bir ticaretten bahsedilmektedir” dedi.
 
  “Testisin germ hücreli kanserleri özellikle 15-39 yaşları arasında sık görülür” diyen Dr. Çelik, “Bu oran 1975 yılında 100 binde 3,7 iken bugün bu rakam 5.9 a tırmanmıştır. Bu kadar artışın nedeni tam olarak açıklanamamasına karşın kas yapıcı ürünler dışında sebebi açıklayacak veriler bulunamamıştır. Farelerde  yapılan deneylerde bu ürünlerin testis kanseri açısından suçlayıcı oldukları tespit edilmiştir. Son zamanlarda FDA(Amerika ilaç ve yiyecek teşkilatı) bu konuda özellikle bazı ürünlerin karaciğer üzerine zararlı etkileri konusunda çekincelerini bildirmiştir. 2006 ve 2010 yılları arasında Amerika-Connecticut veya Massachusetts yaşayan 513 testis kanserli erkek üzerinde yapılan çalışmalarda bu kişilerin  yüzde 20’ sinin kas yapıcı ürünleri kullandığı tespit edilmiştir. 25 yaşından önce bu ürünleri kullananlarda bu oranların daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bütün bilgilerin ışığında uluslararası bir konsorsiyum testis kanserinin tam anlaşılamamış etiyolojisi hakkında çalışmalarını sürdürmektedir” ifadelerini kullandı.

Yorum Ekle

İlgili Haberler